Ganden klooster - Reisverslag uit Lhasa, China van Koba Bleeker - WaarBenJij.nu Ganden klooster - Reisverslag uit Lhasa, China van Koba Bleeker - WaarBenJij.nu

Ganden klooster

Blijf op de hoogte en volg Koba

28 September 2014 | China, Lhasa

Vandaag stond het Ganden klooster op het programma. Vanochtend dus vroeg uit de veren want het zou een lange dag worden. Het is een strakblauwe lucht dus dat wordt flink insmeren. En ja Sjakkelien, we zijn weer aardig bijgekomen en hebben alleen last van lichte ademnood als we moeten traplopen. De fietsen worden ingeladen in een truck en wij gaan per bus en doen er anderhalf uur over om bij het klooster te komen. Er is veel vrachtverkeer en een flink gedeelte van de route is onverhard, dus veel stof! Links en rechts hoge bergen en op de toppen ligt lichte sneeuw. Werkelijk een schitterend gezicht. Het laatste gedeelte is een mooie haarspeld-klim met bovenop een fantastisch uitzicht! Het Ganden klooster ligt op een
hoogte van 4300 meter. Het is gebouwd in 1409 en is een aantal keren ernstig vernield door het regime van Mao. We maken een wandeling rondom de berg, bedevaart gangers noemen dit de Kora van Ganden. Bij elke rots hoort een eigen rite. De wandeling kun je wel adembenemend noemen, in alle opzichten! We nemen nog een kijkje in het klooster en zien ook hier weer dezelfde pracht en praal als in de vorige tempels die we hebben gezien. En dan volgt waar iedereen wel met een beetje spanning naar uitkeek. Hoe gaat het fietsen op deze hoogte en hoe werkt het met je ademhaling?! Het eerste gedeelte zijn de haarspeldbochten, dat gaat lekker snel, daarna gaat het echt lekker! Totaal fietsen we 50 km en we zijn zeer tevreden over ons eerste dagje "echt" fietsen. Daar drinken we een biertje op!

• 28 September 2014 - 13:18

Jan Ursem:

Datum 1-1-70? Zal wel een tijdje later zijn :)

Aardig wat conditie als je 50 kilometers door de bergen heen kan doen na acclamatisering. Hoe is dat met die wegen daar: ik neem aan dat je daar niet bij elke bocht een vangrail hebt en dat iedereen over dezelfde weg heen rijdt? Lijkt me minder plezierig als er vrachtwagens langskomen.... hoewel ik denk dat het daar wel wat rustiger is.

Toch?

• 28 September 2014 - 19:22

Krista:

Leuk om jullie zo te volgen! Heel veel plezier gewenst maar ook veel conditie gewenst voor de kilometers die nog gaan komen. XXX krista

• 28 September 2014 - 20:03

Joke Verheij:

Wat een kleurenpracht, zowel in mensen, gebouwen als natuur. Geniet ervan! Hopelijk blijft het fietsen goed gaan.
    P.s. Vandaag getennist met jullie Paul als invaller, gelijkspel, dus eerste puntje is binnen.